domingo, 13 de enero de 2019

Socialisme Utòpic


Henri de Saint Simon

Saint-Simon va néixer  16 de juliol  l'any 1760 a París
, en una família aristocràtica, que per diferents
 situacions havia perdut el seu valor econòmic,
Saint-Simon era el nebot nét del duc Louis de Rouvroy.
El dictamen familiar li obligava seguir una carrera militar
, Saint-Simon va complir com militar un temps, però,
 després de la Revolució Francesa esva fer republicà,
 i llavors s’allunyia de l'àmbit militar i es comença a
acostar al polític.
L'any 1792 és nomenat com a president
de la comuna de París, després d'algunes acusacions
 s’allunya del càrrec havent de  que respondre davant
la justícia per algunes irregularitats en la seva gestió.
A partir del 1794 es dedicaria de ple a la teorització
social del seu país, plasmant en diferents obres el part
dels seus pensaments, propostes i idees i aixi  va poder
 anar acomodant la seva alacaiguda situació econòmica.
Entre les seves obres més importants s'expliquen:
Sistema Industrial i Nou Cristianisme.
Saint-Simon ha estat el primer teòric amb el qual va
 explicar la societat industrial, per a molts ha sigut  el pare
del socialisme francès. És vital per al delineament de la
democràcia socialista europea, Saint-Simon, va ser el primer
a predir en el futur la industrialització del món i enpensar que
 la solució de la majoria dels problemes que afrontava la
societat es trobarien en els desenvolupaments de la ciència i
de la tecnologia.


Pensament de Henri de Saint Simon:
 
Pensava que hi havia  d'haver propietat privada,
 però només si aquesta és merescuda,  per això 
defensa l'abolició del dret a l'herència. Es mostra 
contrari als comerciants. Per Sant-Simon hi ha
 dues classes d'individus, els productors (treballadors, 
empresaris ..) i els no-productors (comerciants, ganduls ..). 
El objectiu que es va proposar va ser reorganitzar la societat 
sobre les bases de la ciència i la indústria, per aconseguir una 
societat sense classes pel camí d'una renovació ètic-religiosa.



Robert Owen


Robert Owen va néixer  el 14 de maig de 1771 a
Newtown (Gal·les) i va morir el 17 de novembre de
1858 a Newtown (Gal·les).
Va ser  empresari i un socialista utòpic britànic, va
dur a terme la  pràctica les seves idees reformistes primer
 a la seva fàbrica de New Lanark (Escòcia) i després a les
 «colònies» de New Harmony, fundada en 1825 a Estats Units,
 i d'Harmony Hall al 1840 en Gran Bretanya. En 1828, es va
convertir en el gran impulsor i líder del moviment obrer británico.
El seu reformisme i la seva oposició a la idea de la lluita
 de classes marca la història del socialisme anglès, no
 predicava la lluita de classes, sinó la doctrina de la
 fraternitat humana i d'altra banda Owen està considerat
com el pare del cooperativisme.
De família menestral, va treballar des dels 10 anys; als 20 anys
dirigint  ​​una fàbrica de teixits a Manchester i nou anys després,
al 1800, es fa càrrec d'una empresa a New Lanark. A partir de la
seva experiència en el  lloc escriu algunes obres més importants:
La Formació del Caràcter Humà (1814) i Una Nova Visió de la
 Societat (1823) que tracta sobre les reformes del règim
industrial i les seves conseqüències per al caràcter huma


Pensament Robert Owen:
 
Robert Owen defensava la possibilitat de desenvolupar un 
sistema econòmic alternatiu basat en la cooperativa. El seu
 plantejament era utòpic, pretenia substituir el sistema capitalista 
per altre més just que evités els problemes britànics. Des de el seu
 punt de vista els obrers havien d'unir per crear una realitat europea 
basada en cooperatives més rendibles que les indústria.



Charles Fourier
François Marie Charles Fourier , néix a Besançon,(França),
 el 7 d'abril de 1772 i va morir a París (França), el
 10 d'octubre de 1837.
Va ser un socialista francès de la primera part del segle
 XIX i un dels pares del cooperativisme,  un mordaç
 crítica de l'economia i el capitalisme de la seva època.
Adversari de la industrialització, de la civilització urbana,
 del liberalisme i de la família basada en el matrimoni i
la monogàmia.
Proposa la creació d'unes unitats de producció i consum,
basades en un cooperativisme integral i autosuficient com
 la lliure persecució i del seu desenvolupament.
Anticipa  la línia de socialisme llibertari dins el moviment
socialista però també crítiques de la moral burgesa i patriarcal
 basades en la família nuclear i en la moralitat cristiana .
En el seu projecte d'una societat socialista justa i feliç
incorpora  la dona com objecte de reflexió dins el seu
projecte utópic , deia que la situació de les dones era un
indicador del nivell de civilització de la societat.
A Fourier se li ha atribuït durant anys l'inici de la
utilització de la paraula feminisme.
Va utilitzar en 1837 la paraula Feminisme; i seguidors
de les seves idees van establir comunitats intencionals
com Reunió a Texas, Estats Units, i La Falange Nord-americana
, a Nova Jersey, Estats Units, a mitjans del segle XIX.



Pensament de Fourier:  Fourier defensor del "treball atractiu",
 idea que executa  més tard Pierre-Joseph Proudhon. Dona suport 
Proposta en la teoria que l'ésser humà no es dolent sinó la societat 
en què viu.
 Creu en una  organització basada en: la creació de grups de
 producció i consum (falansteris) que han de viure en unitats
 habitacionals comuns , en la creació d'un cooperativisme integral i autosuficient; i
  la solidaritat. Fourier és un defensor de la igualtat de 
Drets de la dona, d'una educació espontània i no coactiva; denuncia la explotacions,
 l'especulació, el frau, inicia el Camí cap a les fórmules cooperatives i mutualistes.








Pierre Joseph Proudhon


Besançon, Francia, 1809 - París, 1865) Pierre va ser un teòric
polític socialista francès , fill d’un taverner i d’una campesina
, de nen va treballar primer com a pastor de bous  fins
que ingressa en el col·legi real de Besacon on va
aprendre l'hebreu i va estudiar la Bíblia, això li va
permetre segons els seus crítics majors bases per criticar
 la religió. Va destacar des de ven petit per la seva brillant i
ntel·lectualitat , als 20 anys li concedeixen una beca per
estudiar en parís, on va publicar el seu primer llibre.
En 1847  torna a París, on va fundar un diari, Li representant du 
Peuple. Com a membre de l'Assemblea va llançar diverses propostes revolucionàries, 
sense èxit,  una de les seves iniciatives era  la 
fundació d'un banc popular que concedís préstecs sense interès. 
També tracta de fixar un impost sobre la propietat privada. Publica
 fullets on matisa el seu anarquisme amb la denominació de
 mutualisme, que promovia  la unió, fins i tot financera, de
 burgesos i obrers en una sola classe mitjana.
Critica el centralisme i l'autoritarisme, a favor d'una societat 
sense fronteres ni estats, amb una autoritat 
descentralitzada a través d’ associacions o comunas, 
on els individus haurien de ser èticament responsables
 per si mateixos, no es necessitaria la direcció d'un govern. 
Considera que l'individu és un ésser imperfecte , ue la família i
 la propietat familiar haurien de ser la base de l'economia també
 haurien de desaparèixer el Govern, el crèdit, la banca i els diners.


Pensament de Pierre Joseph Proudhon:
Proudhon pensava que la justícia era  una harmonia 
universal, un principi general no només dels actes i pensaments
 humans, sinó també de les relacions físiques. En nom de la justícia
 és inadmissible tot domini d'un grup humà sobre un altre, per tant  
haurien de substituir les formes actuals de la relació econòmica i
 moral perquè tendeixen a la destrucció de l'equilibri essencial 
de la societat humana, per noves formes recolzades en el 
mutualisme que consisteixen en una cooperació lliure de
 les associacions sense supressió del poder coercitiu de l'Estat.  
Queda abolida no solament la coacció estatal, sinó l'absolutisme de
 l'individu, que condueix necessàriament a l'arbitrarietat 
ia la injustícia. En aquesta afirmació deixa clar els elements anarquistes 
del seu pensament
Les dues característiques notables del seu pensament són; el desig 
d'eliminar tota autoritat i l'interès per la justícia econòmica.

Una imatge significativa de el segle XIX , en la que és pot observar
com varis obrers s’estan manifestant per les dures condicions
 en les que viuen els obrers i l’explotació que viuen tan per les
 hores que treballen com per les condicions en las que treballen etc .

No hay comentarios:

Publicar un comentario